De meeste nieuwtjes worden geplaatst op social media. Voor degene die dit niet hebben, of als een mooie samenvatting, hieronder de meest interessante berichten die verschenen zijn van januari t/m maart 2022. Veel leesplezier!
21 januari
Kennen Julie Louis nog?
In 2020 hebben we in zes weken tijd met hulp vanuit Nederland een huis gebouwd voor Louis en zijn familie.
Louis is de oudste zoon van een gezin van 5 kinderen. Zijn moeder Martha Kanyenda is weduwe en heeft geen baan en probeert elke dag te overleven en haar gezin eten te geven. Een van haar dochters Sayd is gehandicapt. Als oudste zoon voelt Louis het zijn plicht zijn moeder en het gezin te helpen.
Afgelopen jaar heeft Louis zijn middelbare school afgerond. Met het resterende geld van de donaties is Louis nu een 4 jarige opleiding tot lasser begonnen. In Malawi zijn hiervoor 5 scholen en het geluk is dat één van de ‘Technical Colleges’ in ons dorp is.
We betalen zijn schoolgeld en hebben een werkpak en veiligheidsschoenen voor hem gekocht hetgeen zijn moeder nooit kunnen bekostigen.
Hij is onwijs trots en wij natuurlijk ook! We hopen dat Louis na deze opleiding zijn droom kan verwezenlijken en als lasser zijn familie kan onderhouden.
24 januari
Afgelopen week heeft het Malawiaanse voetbalelftal, de ‘Malawi Flames’ een geweldige historische overwinning gehaald.
Ze hebben namelijk de 2e ronde van de AfCup (African Cup) gehaald!
Iedereen in dit land is trots en steunt het team. Steunt u Malawi?
29 januari
Mogelijk hebben jullie het bericht gelezen over de schade die de tropische storm ANA heeft aangericht in Madagaskar, Mozambique en Zuid Malawi. Mensen overleden, dakloos en vele overstromingen. Vreselijk natuurlijk!
André woont helemaal in het noorden van Malawi en daar is gelukkig geen overlast geweest.
Malawi is meer dan 1000 km lang. Vergelijk het met een tropische storm die in Zuid Frankrijk raast maar dan waarschijnlijk ook geen effect heeft op Nederland.
Blijft natuurlijk vreselijk wat dit soort arme landen steeds weer te verduren krijgen.
3 maart
Hoe kan het toch dat de voorsprong die onze kinderen hebben bij het verlaten van onze kleuterschool na ongeveer vier jaar lijkt te verdwijnen?
De overheid verplicht leraren om allerlei gegevens te noteren in speciale boeken (als die voorradig zijn….). Welke leerlingen komen er op school of blijven weg? Ook de resultaten van de toetsen die iedere twee weken worden afgenomen worden genoteerd. Maar helaas gebeurt er niets met deze data en eigenlijk zijn leraren en hoofden van de school dus ‘blind’ voor wat er op hun school gebeurt.
90% van de kinderen die onze kleuterschool verlaten gaan naar de Ngara Primary school. Onze kinderen hebben een voorsprong op de (meeste) kinderen die niet naar een kleuterschool zijn geweest. Dit zie je duidelijk terug in de resultaten van de eerste schooljaren op de lagere school. Echter na een jaar of vier zie je dit voordeel afvlakken. Paulien en ik hebben dit 5 jaar geleden al eens onderzocht. We kwamen er achter dat onze lagere school slecht scoorde t.o.v. de andere 13 scholen in ons gebied.
Om die reden zijn we, samen met het dorp, een verbeterplan begonnen voor de lagere school.
Ons plan was om naast het verbeteren van de ‘harde’ kant (infrastructuur en faciliteiten) ook de ‘zachte kant’ te verbeteren, te weten: verhogen van betrokkenheid, motivatie en mentaliteit van ouders, leraren en andere belangrijke stakeholders. De harde kant heeft geresulteerd in zes prachtige nieuwe klaslokalen met meubels. Dit jaar hopen we er nog vier te kunnen realiseren. Maar het wordt nu ook tijd voor de zachte kant.
We zijn een pilot gestart met de beste (van de 14 ) en ‘onze’ lagere school. Twee jongens die we hebben opgeleid in Excel kunnen gegevens invoeren en ik maak de templates en de formules. Voor het eerst kunnen we nu zien hoe de scholen, en dus ook de leraren, presteren. Op basis daarvan kunnen we gaan bijsturen. We gaan nu verder onderzoeken hoe de samenwerking met de leraren van de beste school onze leraren zou kunnen stimuleren.
Het begin is er, iedereen maakt nu in ieder geval dezelfde toetsen. Wie weet wat deze data ons nog meer gaat opleveren?
In de tussentijd was het flink druk op de inschrijvingsdag voor FloJa!
13 maart
Wens in vervulling
20 maart