Voor veel jongeren in Malawi stopt het onderwijs na de lagere school vanwege het hoge schoolgeld of slechte cijfers. Slechts 50% wordt toegelaten tot de middelbare school. Er is verder geen lager beroepsonderwijs. Dus als je niet wordt toegelaten is er geen toekomstperspectief voor je.
Een officieel vakdiploma als elektricien, monteur, loodgieter of andere vakken kun je alleen krijgen als je een diploma hebt van een Technical college. En om daar toegelaten te worden heb je dus minimaal middelbare school nodig.
Ook wij kunnen deze jongeren dus geen officieel vak leren. Maar we kunnen ze wel interesseren in een vak en ze ‘on the job’ trainen, zodat ze in ieder geval als maatje bij een vakman mee kunnen werken en daar een inkomen mee kunnen verdienen.
We leren ze van niets naar iets. We leiden op voor de informele werkgelegenheid voor jongeren zonder middelbare school.
Op FloJa hebben we diverse vakmensen in dienst of maken gebruik van ‘externen’. Vaste mensen die komen zodra we een klus voor ze hebben. Daardoor kunnen we acht jongeren een plek aanbieden.
We gaan deze mensen gebruiken om de stagiaires te enthousiasmeren voor een vak en ze na de oriëntatie fase mee te laten lopen om het vak zo goed als mogelijk te leren.
Als afsluiting van de periode krijgen ze extra workshops waar we ze leren om een goede bedrijfsvoering in Malawi op te zetten. Het meelopen gaat d.m.v. het principe ‘Voordoen, Samen doen, Zelf doen’ met een oog voor geleverde kwaliteit.
Na de periode van één jaar is het aan de jongeren zelf. Ze hebben dan de maximale kans gehad om iets van het leven te maken. Het is dan aan hen.
De periode is 12 maanden en het schema kent drie fasen
1. Oriëntatiefase
In deze fase lopen de jongeren mee in ieder vakgebied. Ze ‘snuffelen’ aan het beroep en maken aan het einde van de periode een keuze waarin ze zich verder willen bekwamen.
2. Meewerkstage
In deze fase lopen de jongeren mee met de specialist naar keuze. Hierin gaat het om leren van het vak en er in bekwamen.
3. Eindfase
In deze fase voegen we workshops en lessen toe om ze te leren over geldzaken, businessplannen en andere zaken die ze helpen om werk te maken van het vak dat ze geleerd hebben.
De periode eindigen we met een eindceremonie waarbij ze een ‘toolset’ krijgen voor het vak dat ze geleerd hebben.
We zijn zeer blij dat Stichting Aranuchala dit initiatief financieel mogelijk maakt. Kijk op www.arunachala.net