Handigheid

Onze Edmond is naast onze manager ook ‘artist’, zoals hij dat zelf noemt. Hij kan goed schilderen en heeft een groot creatief talent. Nu houd ik er erg van als iemand werkt vanuit zijn kracht en dus hebben we samen bedacht hoe hij zijn creativiteit nog meer in kan zetten voor FloJa. En zo ontstond het idee van een "Art-class". Vanaf begin juni verzorgt hij nu dagelijks een uurtje ‘Art-class’. Iedere dag een andere klas, 4 dagen per week.

Edmond.JPG

Als het even kan schuif ik zelf aan om te helpen. Ik beken, sinds ik op FloJa werk, heb ik steeds meer ontzag en bewondering voor het werk van leerkrachten. Wat een geduld en liefde moet je hebben voor dit vak. Steeds die aandacht en rust, steeds dat geduld op kunnen brengen, ik geef het je te doen. En ik vind het nog best een klus om in een klas van twee en twintig, 4 jarige hummeltjes enige structuur aan te brengen. Mijn handicap is dan ook nog een beetje de taal, maar met gebaren, mijn stem en ‘sprekende’ ogen lukt het toch aardig om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Het is een genot om Edmond te zien werken en de puppies bij FloJa hangen aan zijn lippen wanneer hij met humor en passie uitlegt wat we vandaag gaan doen. En daarna komt de beloning. Die trotse, blije smoeltjes van de kinderen wanneer ze het eindproduct aan je laten zien. Of tussendoor al, op het moment dat ze merken dat iets lukt…..een grijns van oor tot oor in die prachtige bruine kinderkoppies. Daar smelt ik van……

Maar het is niet gemakkelijk én tegelijk ook erg grappig om te doen. Het is me opgevallen dat ons volwassen brein zich ongemerkt zaken eigen heeft gemaakt, die voor kinderen van deze leeftijd onbegrijpelijk zijn. Neem nu de vaardigheid knippen, je weet wel, gewoon met een schaar en papier.

Ieder kind krijgt vandaag één kinderschaartje. Alle handjes gaan gretig de lucht in als ik uitdeel. ‘iene…iene…msambesi….iene iene’ (ofwel ik, ik meester… ik ook!).

Handen omhoog.JPG

Vanuit Nederland hadden we 25 kleurige schaartjes meegenomen met een tijger, een giraf, schildpad of zebra print, op zich al een feest om mee te werken.

Knippen.JPG

Edmond legt eenvoudig en stap voor stap uit, dat we vandaag een armband gaan maken. Hij laat zien hoe je moet knippen. Langs een rechte lijn knippen we een strook gekleurd papier. Daarop plakken we een rond stukje karton met een gestempelde tekening (uiteraard al voorbereid). Aan de uiteinden van de strook papier strijken we lijm, zodat we de armband om de pols dicht kunnen plakken.

Maar allemachtig.. dat knippen, dat is MOEILIJK!! Deze Malawische kinderen kennen het bestaan van een schaar niet eens. In hun huis is geen voorbeeld en hun ouders hebben geen gereedschapskist of bestek lade waar je zoals in Nederland bijna vanzelfsprekend wel een schaar kunt vinden. Zij gebruiken eerder een kapmes of kleine scheermesjes.

En hoe houd je zo’n ding dan vast? In welk gat moet je vinger en jeetje, ook nog een duim. Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om zónder hulp van je andere hand de schaar open en dicht te laten gaan.

Open dicht.JPG

"Neeee niet zo…je moet je pols een beetje draaien en de schaar op z’n kant in het papier laten knippen. Luister nou…één hand!!!! Ja goed zo… open, dicht, open dicht….wacht even, je vingers zo… pols nog beetje draaien….geweldig!"
Pffffff…MOEILIJK!!! :)

En dan, na het plakken zijn ze de koning te rijk…’Paulina Paulina, msambesi..’. Trots als een pauw gaan de armen omhoog en tonen ze hun nieuwe bezit. Wat een heerlijkheid om ze zo blij te zien. Als André even komt kijken, rennen ze al roepend naar hem toe om hun armband te tonen.

Trots.JPG

Dít maakt het werken op FloJa zo fantastisch.
Edmond in zijn element, de kindjes blij en wat leren ze veel. Want ook al lukt het nog niet de eerste keer en is het super moeilijk, na een paar keer oefenen draait hun brein overuren en ineens valt het kwartje, neemt de motoriek en de logica het over en knippen ze handig langs een rechte lijn.

samen.JPG

We hebben een maand vol handigheidjes lijkt wel.
Andre en Patrick (onze buurman en optionele lasser) hebben een gezamenlijk project. Wellicht herinneren jullie je dat Andre naast zijn FloJa werk, ook als vrijwilliger meewerkt aan Unlocking Talent. Een landelijk onderwijs project aan lagere scholen in Malawi, vanuit de organisatie VSO. André assisteert VSO bij het implementeren van een leerapplicatie op tablets bij 10 lagere scholen in onze eigen regio.

Deze tablets zijn uitgegeven en gefinancierd door VSO, 30 stuks per lagere school. Echt een super leuk project. Maar aangezien er meestal geen elektriciteit is op scholen en de tablets opgeladen dienen te worden, moesten er ook batterijen op zonne-energie geïnstalleerd worden. Alles bij elkaar klinkt het slim en effectief. Maar dan ken je Malawi nog niet…
De batterijen blijken namelijk zéér interessant voor de lokale vissers. Ze gebruiken ze om ’s nachts met het licht, vissen te lokken. Gevolg was dat 4 weken na de installatie, bij 4 scholen is ingebroken en de batterijen zijn ontvreemd. Het feit dat het klaslokaal met een hangslot is afgesloten en de batterijen en tablets in een houten kast stonden, heeft de dieven helaas niet kunnen weerhouden. En dan doet ook de politie hier niets aan…. Heel frustrerend allemaal!

Als de ‘wiedeweerga’ heeft Andre uit voorzorg bij alle overige scholen, de batterijen tot nader order elders opgeslagen.

André en Patrick, hebben als oplossing, samen een ontwerp voor een stalen ombouw gemaakt. De afgelopen weken zijn de stalen cabinets op alle 10 scholen geïnstalleerd.

Cabinet 1.JPG

Ik mocht een dagje mee met de mannen en was verrast hoe geniaal deze constructie in elkaar zat. Het inmiddels soepel op elkaar ingespeelde team installeerde in amper 1,5 uur een onbreekbare stalen constructie. Met de pootjes in cement gestort, is de kast met geen mogelijkheid te verplaatsen. Tablets en batterijen zijn letterlijk veilig achter tralies opgeborgen en zodra alles weer met hout van de (voormalige) kast wordt bedekt, lijkt het bijna of er niets veranderd is.

Met deze oplossing draaien de scholen in de regio Karonga weer op volle kracht mee in Unlocking Talent. André houdt zorgvuldig de resultaten van iedere leerling op de 10 scholen bij.

Nu laat internet het geregeld afweten in Malawi maar àls het werkt, wordt de data dagelijks via een SIM verzonden naar een centrale server in Engeland. André kan deze data uitlezen en stuurt via een lokale, speciaal daarvoor getrainde docent, als de resultaten achterblijven bij en in geval van technische storingen rijdt hij naar de school in kwestie om problemen te verhelpen.

Degenen die Andre kennen, weten van zijn tomeloze energie. Maar naast zijn handigheid en interesse rondom automatisering, is deelname aan dit VSO project vooral een win-win voor FloJa. Het grote voordeel is dat we op FloJa over een paar weken kunnen meedraaien. Alleen dan met een programma speciaal voor kleuters (onze 5 tablets zijn een gulle gift uit Nederland).

Zo leveren we als FloJa, ook regio breed weer opnieuw een aandeel aan beter onderwijs.

In dit VSO project, heeft de lagere school in Ngara onze bijzondere aandacht. Samen met het dorp, de dorpsoudsten, de ouderraad, leerkrachten, hoofdonderwijzer en regionale onderwijsmanager (Ministerie van Onderwijs), is er de afgelopen maanden gewerkt aan een ambitieus plan om het onderwijs van deze lagere school in ongeveer 5 jaar te verbeteren.

totale schoolplan.JPG

Dat betekend dat we tussen 2017 en 2022, met steun uit Nederland meer gebouwen neerzetten, onderwijsmateriaal leveren/verbeteren en misschien het allerbelangrijkste: een aantal houdingsaspecten veranderen.
Een voorbeeldje daarvan is dat leraren en leerlingen, in onze ogen om het minste geringste gewoon niet komen opdagen. De betrokkenheid van het dorp en het aangaan van de dialoog hierover, is voor ons essentieel en gelukkig merken we dat de omgeving leergierig is en open staat voor gesprek. Absentie redenen kunnen zijn, het cultuur gedreven belang om aanwezig te zijn bij begrafenissen of het moeten helpen gedurende de oogsttijd.

Het verbeteren van de bestaande lagere school is een ambitieus plan, zeker!! Maar we borgen daarmee de toekomst voor onze FloJa kinderen die jaarlijks uitstromen zodra ze bij ons de leeftijd van 6 jaar hebben bereikt. Deze inspirerende stip aan de horizon geeft ons richting. En iedere stap is er één. Voor ons is het vooral het proces wat ongelooflijk boeiend is. Het geeft ons leerzame inzichten in drijfveren en de cultuur.

Na weken overleg met alle stakeholders, zijn we afgelopen week gestart met de bouw van de eerste reeks van in totaal 40 toiletten. De betrokken dorpsbewoners hebben de handen uit de mouwen gestoken en graven een enorm gat wat onder het blok van 8 (sta) toiletten moet komen.

tekening.JPG

Het fysiek zware werk, gebeurd uiteraard met de hand. Ieder kwartier wisselen de mannen elkaar af. Schep voor schep graven diepen ze de keiharde grond af. Onderwijl leveren de wachtende mannen aan de rand uitgebreid commentaar. Het is genieten, hoe ze elkaar spottend aftroeven en met veel humor de stemming erin houden.

Op FloJa zelf, zijn we aan het laatste school semester begonnen en ook de voorbereidingen voor een jaarafsluiting en de grote vakantie zijn in volle gang.

De kabelbaan die Jan en Floor hadden gemaakt was helaas rond kerst gebroken. Inventief gemaakt van touw en een houten pendel. Al snel ontstonden er rafels in het touw wat het speeltoestel gevaarlijk maakte. Gelukkig vonden we via een contact bij het Malawische energie bedrijf Escom en een vreselijk aardige meneer in Nederland (Haarlem), een stevige stalen kabel en speciaal bevestigingsmateriaal om onze kabelbaan in ere te herstellen. Onze Collet, Anwell, Brown en André bundelden gevieren, spieren en brein, om het geheel weer werkend te krijgen.

Onder luid gejuich mocht de eerste testrit gemaakt worden. Wel met begeleiding, want de pendel giert loeihard over het gladde staal en eindigt, voor mijn té weke hartje, verontrustend abrupt. Maar de kinderen vinden het geweldig en het kan ze niet wild genoeg. En hoe klein ze ook zijn, ze weten zich handig in de pendel te manoeuvreren, slingeren hun beentjes stevig vast en razen al gillend naar beneden.

Wat een feest op FloJa!!


Deel dit bericht:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail

5 Responses

  1. Steeds meer bewondering krijg ik voor jullie, maar vooral ook van het feit dat jullie alles naar een hoger plan brengen. Dat je dat "Malawi-breed" ziet zegt veel over jullie - top. Ik ben er trots op jullie vriend te mogen zijn
  2. Helemaal top. Grote klasse wat jullie daar allemaal doen.
  3. Iedere keer lees ik jullie verhalen met grote verwondering en bewondering! Prachtig dat jullie die kleintjes zo'n warme en mooie basis meegeven!
  4. Hallo allemaal, Met bewondering heb ik jullie mooie nieuwsbrief gelezen! Heel veel succes en hartelijke groet voor Marianne , gezellig op bezoek bij jullie! Lieve hele warme groet uit Den Bosch
  5. Ron
    Hoi André en Paulien, Weer leuk om te lezen. Hoe vanzelfsprekend is het voor ons en dus niet voor deze kinderen in Malawi, knippen en plakken. Goed om te lezen dat jullie begonnen zijn aan de toiletten. Veel succes en tot gauw.