LET OP SVP | ATTENTION



U bent terecht gekomen op de 'oude' website van FloJa Malawi. Deze dient als archief.
Wilt u naar de recente website? Klik hier


You've 'landed' on the old website of FloJa Malawi. This website is just for archive purposes.
Do you want to visit the actual website? Click here

Read this page in English? Please click on ‘Translate’ below. Mind you, translation is done by Google Translate.

Hieronder kunt u een verslag lezen van Mariëlle Leenaars, ze heeft enkele weken meegewerkt bij ons in Malawi:


Zaterdag 4 mei kwam ik aan bij FloJa om 4 weken vrijwilligerswerk bij de dagopvang te doen. Ik verbleef in een van de B&B huisjes: ruim opgezet, met een prachtig uitzicht op Lake Malawi en voorzien van alles wat nodig was. De eerste anderhalve week heb ik kennis gemaakt met de kinderen, het personeel (inclusief de vrijwilligers van de dagopvang), Floor en Jan, de taal en cultuur en natuurlijk het ritme op de dagopvang.

MariëlleLeenaars01.jpgDe kinderen zijn allemaal erg vrolijk, ondanks dat ze haast niks hebben (ik kan het nog steeds niet geloven dat er kinderen zijn die de weken dat ik er was continu dezelfde kleren droegen). Het personeel is vriendelijk, behulpzaam en zichtbaar betrokken bij hun werk met de kinderen. Ze wilden graag van me leren en hebben dat naar eigen zeggen ook gedaan, maar ik denk dat ik net zo veel van hen heb geleerd. Niets dan respect voor Nita en Samuel die beiden elke dag weer les geven aan een klas met 40 kinderen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen hoe lastig dit soms kan zijn. Floor en Jan heb ik leren kennen als erg aardige, betrokken, behulpzame en gedreven mensen die het beste met de kinderen voor hebben en zichtbaar van ze genieten. Mooi om te zien hoe ze zich zo belangeloos inzetten.

Omdat ik in Nederland op een Orthopedagogisch Dag Centrum werk en ook vanuit vorig werk ervaring heb met kinderen met een beperking, is er tijdens mijn verblijf besloten dat ik me zou richten op de drie kinderen met een beperking die de dagopvang bezoeken. Tusuwile met een verstandelijke beperking, Andrea met het Syndroom van Down en Ekron met een gehoorprobleem en (als gevolg daarvan?) een taal-/spraakprobleem.

Aan de ene kant ben ik gestart met het uitwerken van een programma dat de medewerkers van de dagopvang konden gebruiken voor de drie kinderen. Het uitwerken van doelen, het maken van een boekje met de leerstof die ze tijdens de individuele lessen konden gebruiken en lesideëen die ze konden uitvoeren.

MariëlleLeenaars02.jpgAan de andere kant heb ik op verzoek van Benson (manager) de drie kinderen dagelijks meegenomen om in een klein groepje les te krijgen die zo goed mogelijk afgestemd was op hun behoeften. De lessen vonden plaats op de bank op de camping (met uitzicht op het meer; de mooiste plek waar ik ooit les heb gegeven!).
Dit zodat er geen omgevingsgeluiden zouden zijn die het Ekron bemoeilijkten om de lessen te volgen.

Geweldig om te zien hoe vooral Ekron opleefden tijdens deze lessen, na een tijdje zag ik het zelfvertrouwen bij hem ook buiten deze lessen groeien. En ook Tusuwile en Andrea genoten van de lessen en de aandacht die ze kregen. Nita en Moses (assistent manager) waren dagelijks bij de lessen aanwezig om ervaring op te doen met deze manier van lesgeven.

Een van de laatste dagen heb ik in een gesprek met Benson, Moses en Floor mijn bevindingen overgebracht en aan Benson en Moses enige uitleg gegeven over wat een beperking is. In Malawi is er namelijk nauwelijks iets bekend over verstandelijke beperkingen. Erg mooi om te zien hoe ze openstonden om te leren en meedachten over hoe ze deze individuele lessen voort konden zetten als ik weer terug naar Nederland was.

Buiten het werken met en voor Tusuwile, Andrea en Ekron, heb ik ook lessen gegeven in beide klassen.
MariëlleLeenaars03.jpgHet knutselen, de liedjes, het maken van de muziekinstrumenten en de handpoppen, alles werd even enthousiast door de kinderen ontvangen. Vooral de stickers en ballonnen vonden ze erg leuk. Tijdens het buiten spelen heb ik kunnen zien hoe de kinderen genoten van het spelen op de wip, schommel, wipkippen, klimrek, autoband schommel en het voetballen. Verder natuurlijk zelf met de kinderen spelletjes gespeeld. En omdat communiceren lastig was (ze kennen wel Engelse woorden die met school te maken hadden, maar daarbuiten was het beperkt; bij mij was het precies zo met Tumbuka), deden we vooral klapspelletjes, liedjes zingen of dansspelletjes.

Tijdens mijn verblijf heb ik twee feestjes mee mogen maken: de verjaardag van Jan en mijn afscheidsfeestje. Beide keren waren alle kinderen in een klaslokaal om de liedjes die ze kenden te zingen. Een erg gezellige en vrolijke boel!

Ik heb met volle teugen genoten van het verblijf bij FloJa. Ten eerste door de goede zorgen van Floor en Jan. Ten tweede door de mooie tijd op de dagopvang. Erg mooi om te zien wat de kinderen daar al leren en dat ze daar de voor hen belangrijke voeding en zorg krijgen.

Na het bezoek aan twee basisscholen waar kinderen zitten die de afgelopen jaren bij FloJa hebben gezeten, werd mij het belang van de dagopvang nog duidelijker. Het beeld van ruim 200 kinderen die onder een boom les kregen van één leerkracht met alleen een schoolbord als hulpmiddel staat mij nog goed bij. Onmogelijk om de kinderen daar de aandacht te geven die ze nodig hebben tijdens hun leerproces, dus de dagopvang probeert ze alvast de belangrijkste stof aangeleerd te hebben voordat ze naar de basisschool gaan.

Floor, Jan en alle andere medewerkers: Keep up the good work!

Mariëlle Leenaars

Deel dit bericht:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Hyves
  • Live
  • Twitter
Mededelingen
Sponsors
  • logo Trices
    Katholieke Stichting voor Sociaal Cultureel Werk en Samenlevingsopbouw

    logo Rabobank Share4More
JoHo
Categories